Socioloģe Harieta Bredlija veido savdabīgu regulārā arhīva apmeklētāja un pētnieka pieredzes fenomenoloģiju, galvenokārt to raksturojot kā saindēšanos. Arhīvs ar laiku rada piederības sajūtu.
Rīgas Mākslas telpa savā jaunākajā laikmetīgās Mākslas ekspozīcijā aicina apskatīt instalācijās, foto un videomateriālos apkopo pieredzi, pirmajā plānā izvirzot nevis materiālu, bet domāšanas un vēstures telpisko un intelektuālo faktoru. Tie ir darbi, kas liecina par dzīves un mākslas pieredzes informatīvo lauku, stāstot par to skatītājam saprotamā un dažbrīd pat vienkāršotā konceptuālās mākslas valodā, kur mākslas fenomens tiek galvenokārt apskatīts kā intelektuāls un sociāli vēsturisks produkts, kur dažbrīd autora interpretācija ir pat interesantāka par pašu mākslas darbu. Lai arī cik grūti skatītājam un māksliniekam būtu grūti vienoties par laikmetīgās mākslas vērtēšanas kritērijiem, tā neapšaubāmi rosina domāt, atcerēties un ticēt, it īpaši, ja ekspozīcija attiecas uz priekšmetiem un lietām, kas mākslinieku darbos risina dziļi personisku pagātnes pieredzi. Neizstādītas šīs domas un asociāciju virknes aizvien paliek aizmirstas atmiņu arhīva plauktos.
Šeit daži rosinoši piemēri izstādes apmeklējumam:
Divi arhīvi/ Two Archives
Instalācija/ Francija
Darbs veltīts straujajiem Francijas valdības modernizācijas projektiem 1977. gadā vairākās jomās un British Petrolium arhīvam, kas saistīts ar uzņēmuma pirmsākumiem no 1908. līdz 1951. gadam, kad tas atklāj pirmās naftas atradnes Tuvajos Austrumos.
Mākslīgo augu herbārijs/ Herbarium of Artificial Plants
Jaukta tehnika/Spānija
Pārskatot Spānijas zinātniskos koloniālos ceļojumus uz Ameriku 19. gadsimtā, kuru laikā tiek vākti, sakārtoti un klasificēti Eiropā neatrodami dabas augi.
Dainu Skapis 2.0/ Cabinet of Folksongs 2.0
Instalācija/Latvija
Ivara Drulles savdabīgais Dainu skapis videomateriālos apkopo
sadzīviskas epizodes, neparastas latviešu nodarbošanās un hobijus.
Notiek jēgas radīšanas process/
Creation of Meaning in Process
Video/Latvija
Aiga Dzalbe un Kristaps Epners veido divu vadošo laikmetīgās mākslas teorētiķu – Ingas Šteimanes un Ivara Runkovska portretus.
Neatkarības diena/ Independence Day 1936-1967
Tintes izdruka un melnbalta fotogrāfija/ Šrilanka
Sešdesmit fotogrāfijas, kas uzņemtas 30 dažādos Āzijas un Āfrikas reģionos, pārsteidz ar savu līdzību, laikaposmā, kurā kādā no teritorijām top par pastāvīgu valsti.
Juglas dārgumi/ Treasures of Jugla
Instalācija/Latvija
Juglas daudzstāvu mājā atrasta privāta arhīva pētījumi, kas sastāv no 70-80. gados veidotu foto albumu un diapozitīvu materiāliem.
Preses nams/ Press House
Instalācija/Latvija
Ingas Erdmanes Preses nama ēkas pētījums dokumentos un vecās padomju laika fotogrāfijās.
Viens ir daudzi/ One is Many
Instalācija/ Latvija
Projekts piedāvā savdabīgu arhīva interpretāciju, tematizē pašu institūciju un tās saturu.
Bez nosaukuma/ Untitled
Instalācija/Lietuva
Mākslinieks izvēlas arhīva asociācijas par plauktiem un sarindotām mapēm apiet, aizvietojot to ar formām un rakstiem.
Virve/ Tigtrope
Video/ Dagestāna
Vizuāli iespaidīgākais izstādes darbs. Virves dejotājs, kas šķērso aizu, stieņa vietā balansē ar gleznām – 20. gadsimta mākslas darbiem.
Māksla, kas neizskatās pēc mākslas/
Art Without the Appearance of Art
Instalācija/ Latvija
Kā retorisks jautājums par mākslu,
kas neizskatās pēc mākslas.
Nākotnes dienas/ Future Days
Video/Polija
Stāsts par mirušiem māksliniekiem, kas pēcnāves dzīvē klejo paradīzē kā brīnumskaistā neapdzīvotā salā. Filma iezīmē Polijas 20. gadsimta sešdesmito un septiņdesmito gadu mākslas norises Rietumeiropas laikmetīgās mākslas attīstības kontekstā.